Szabó Éva: „Az utazásokból gyűjtöm az inspirációmat”
A Be Different Designer Leather Goods márka tulajdonosának és tervezőjének extravagáns táskái azoknak szólnak, akik szeretnek kitűnni a tömegből, készek a megújulásra, merészek, vállalják önmagukat. Egyedi szín- és formavilágú kollekciói a papírsárkánytól a Bauhaus stíluson át Budapest térképéig izgalmas geometrikus alakzatokat és mintákat hordoznak.
– Minden divattervezőnek az a vágya, hogy olyat alkosson, amivel kitűnik a tömegből. Ez az elképzelés áll a Be dffrnt márkanév mögött is?
– A márka filozófiája: Merj kitűnni! Nem csak a többiek közüli kiemelkedést jelenti, hanem leginkább azt, hogy nem akarok egyforma, átlagos termékeket gyártani, és nem szeretnék beállni azoknak a kirakatoknak az uniformizált sorába, ahol gyakorlatilag ugyanazok a termékek köszönnek vissza. Bármilyen új kollekció esetében a fő szempont, hogy különbözzön az eddigiektől.
A májusi Ridikül-fesztiválon, egy különleges hangulatú, látványos táncos divatshow keretében mutatkoztak be a táskáim. A bemutató kisfilmtől a színpadi megvalósításig én írtam a forgatókönyvet, mint ahogy a kollekcióim kampányfotózásaihoz is konkrét tervet készítek, amely kifejezi a márka nem mindennapi, különleges jellegét.
– Hogyan lehet a trendek figyelmen kívül hagyásával divatosat alkotni?
– Szakmámból adódóan természetesen hat rám a világdivat, a trendek, figyelem is őket. A törekvésem olyan termékek létrehozása, amelyek megállják a helyüket a klasszikus értelemben vett divatpalettán. Annyiban követem a trendet, hogy nálam is nagyon menők a kis táskák, az övtáskák, ez utóbbiak többfunkciós változatban, cross body táskává alakíthatók a pluszpánttal, az övpánt pedig nadrághoz vagy ruhához használható.
– Milyen élményekből inspirálódsz a színösszetételeket, a geometriai formákat illetően?
– Hosszú ideig tartott az útkeresésem. Egyszerre érdekelt az egészségügyi pálya, az orvoslás, a színészet meg a tervezés, jól rajzoltam. Gyerekkoromban is sokat utaztam, nyaranta táboroztam, megtapasztaltam egy újfajta szabadságot a szülői háztól távol.
Felnőttként már tudatosan kezdtem el utazni, rácsodálkozni a világra. Ezekből az utazásokból gyűjtöm az inspirációkat. Szeretek beolvadni abba a kultúrába, közösségbe, ahol éppen vagyok, még ha kevesebb időt töltök is ott, szeretem egy kávé mellett ülve figyelni az embereket. Az építészet és a belső építészet komplexen érdekel. Ilyen a Bauhaus stílus, bármennyire is karakterizáltak a formák. Az újjáépített Berlinben járva megragadtak a Bauhausra utaló épületek, ez volt a fő inspiráció a férfitáskáim tervezésénél.
– Minden divattervezőnek az a vágya, hogy olyat alkosson, amivel kitűnik a tömegből. Ez az elképzelés áll a Be dffrnt márkanév mögött is?
– A márka filozófiája: Merj kitűnni! Nem csak a többiek közüli kiemelkedést jelenti, hanem leginkább azt, hogy nem akarok egyforma, átlagos termékeket gyártani, és nem szeretnék beállni azoknak a kirakatoknak az uniformizált sorába, ahol gyakorlatilag ugyanazok a termékek köszönnek vissza. Bármilyen új kollekció esetében a fő szempont, hogy különbözzön az eddigiektől.
A májusi Ridikül-fesztiválon, egy különleges hangulatú, látványos táncos divatshow keretében mutatkoztak be a táskáim. A bemutató kisfilmtől a színpadi megvalósításig én írtam a forgatókönyvet, mint ahogy a kollekcióim kampányfotózásaihoz is konkrét tervet készítek, amely kifejezi a márka nem mindennapi, különleges jellegét.
– Hogyan lehet a trendek figyelmen kívül hagyásával divatosat alkotni?
– Szakmámból adódóan természetesen hat rám a világdivat, a trendek, figyelem is őket. A törekvésem olyan termékek létrehozása, amelyek megállják a helyüket a klasszikus értelemben vett divatpalettán. Annyiban követem a trendet, hogy nálam is nagyon menők a kis táskák, az övtáskák, ez utóbbiak többfunkciós változatban, cross body táskává alakíthatók a pluszpánttal, az övpánt pedig nadrághoz vagy ruhához használható.
– Milyen élményekből inspirálódsz a színösszetételeket, a geometriai formákat illetően?
– Hosszú ideig tartott az útkeresésem. Egyszerre érdekelt az egészségügyi pálya, az orvoslás, a színészet meg a tervezés, jól rajzoltam. Gyerekkoromban is sokat utaztam, nyaranta táboroztam, megtapasztaltam egy újfajta szabadságot a szülői háztól távol.
Felnőttként már tudatosan kezdtem el utazni, rácsodálkozni a világra. Ezekből az utazásokból gyűjtöm az inspirációkat. Szeretek beolvadni abba a kultúrába, közösségbe, ahol éppen vagyok, még ha kevesebb időt töltök is ott, szeretem egy kávé mellett ülve figyelni az embereket. Az építészet és a belső építészet komplexen érdekel. Ilyen a Bauhaus stílus, bármennyire is karakterizáltak a formák. Az újjáépített Berlinben járva megragadtak a Bauhausra utaló épületek, ez volt a fő inspiráció a férfitáskáim tervezésénél.
– Ruhatervezéssel kezdted a textil szak elvégzése után az Iparművészetin. Hogyan tértél át a táskákra?
– A divattal való kapcsolat folyamatosan része volt az életemnek. Sokféle irányt kipróbáltam: a 90-es években divatszínházat rendeztem, a kifutón is dolgoztam mint modell, többek között a Kongresszusi Központban rendezett divatheteken. A ruhatervezés mindig is része volt az életemnek. Egy időben menyasszonyi ruhákat kezdtem készíteni.
Viszont ez jócskán korlátozta a tervezői szabadságomat, hiszen a megrendelők elképzelései voltak az elsők. A kreativitásom nem tudott szárnyalni. Aztán egy ideig teljesen más területtel foglalkoztam, majd hosszabb kihagyás után először magamnak terveztem egy bőrtáskát. Három év munkája, anyaggyűjtése vezetett el a papírsárkányra reflektáló Kite-ig.
– Van valami speciális technológia, amelyet a felületek kidolgozásánál használnak?
– A bőrgyártás technológiája már olyan modern, hogy bármilyen felületet létre lehet hozni a bőrön. A megmunkálás révén akár kígyónak, akár struccnak is tűnhet, lehet fémes, krómos a hatása is. Kollekciókra lebontva, összességében mindegyik bonyolult forma, a réteges díszítés a táskán a gyártástechnológiát is azzá teszi. Törekszem arra, hogy minél kevesebb hulladékot termeljek, hogy az egészséges, használható bőrdarabokat visszadolgozzam. Például kulcstartó készül belőlük.
– Az utóbbi években Magyarországon is kitört a táskaláz, hihetetlen túlkínálat van minden formából, méretből. Mennyire könnyű az értékesítés?
– Őszintén szólva, a magyarországi piac elég szűk. Többnyire a saját Be Dffrnt webshopomon és a Designerwebshopon keresztül történik az értékesítés. Divatbemutatókon, művészeti vásárokon keresztül is eljutnak a termékeim a vásárlókig. A tervek között szerepel a külföldön való értékesítés is, ennek az előkészületei már egy ideje zajlanak.
– Jelenleg melyik a legnépszerűbb darab? Mi a következő terved a jövőben?
– Valóságos reneszánsza van az övtáskáknak, a közepes és a kis méretű táskák is kelendőek. Legújabb kollekcióm a Budapest táska, amely mögött szintén filozófia húzódik. A repülő ablakán kinézve a távolodó táj gyönyörű foltos egységet alkot, a szárazföld és a vizek rajzolatának éles kontúrja látható. Arra gondoltam, miért ne lehetne ezt a foltot rárakni a táskára. Így került rá Budapest térképének a körvonala a táska mindkét oldalára. Jövőre egy nagy márkabemutatóval készülök, az új táskakollekciómmal és egy meglepetéssel.
– Ruhatervezéssel kezdted a textil szak elvégzése után az Iparművészetin. Hogyan tértél át a táskákra?
– A divattal való kapcsolat folyamatosan része volt az életemnek. Sokféle irányt kipróbáltam: a 90-es években divatszínházat rendeztem, a kifutón is dolgoztam mint modell, többek között a Kongresszusi Központban rendezett divatheteken. A ruhatervezés mindig is része volt az életemnek. Egy időben menyasszonyi ruhákat kezdtem készíteni.
Viszont ez jócskán korlátozta a tervezői szabadságomat, hiszen a megrendelők elképzelései voltak az elsők. A kreativitásom nem tudott szárnyalni. Aztán egy ideig teljesen más területtel foglalkoztam, majd hosszabb kihagyás után először magamnak terveztem egy bőrtáskát. Három év munkája, anyaggyűjtése vezetett el a papírsárkányra reflektáló Kite-ig.
– Van valami speciális technológia, amelyet a felületek kidolgozásánál használnak?
– A bőrgyártás technológiája már olyan modern, hogy bármilyen felületet létre lehet hozni a bőrön. A megmunkálás révén akár kígyónak, akár struccnak is tűnhet, lehet fémes, krómos a hatása is. Kollekciókra lebontva, összességében mindegyik bonyolult forma, a réteges díszítés a táskán a gyártástechnológiát is azzá teszi. Törekszem arra, hogy minél kevesebb hulladékot termeljek, hogy az egészséges, használható bőrdarabokat visszadolgozzam. Például kulcstartó készül belőlük.
– Az utóbbi években Magyarországon is kitört a táskaláz, hihetetlen túlkínálat van minden formából, méretből. Mennyire könnyű az értékesítés?
– Őszintén szólva, a magyarországi piac elég szűk. Többnyire a saját Be Dffrnt webshopomon és a Designerwebshopon keresztül történik az értékesítés. Divatbemutatókon, művészeti vásárokon keresztül is eljutnak a termékeim a vásárlókig. A tervek között szerepel a külföldön való értékesítés is, ennek az előkészületei már egy ideje zajlanak.
– Jelenleg melyik a legnépszerűbb darab? Mi a következő terved a jövőben?
– Valóságos reneszánsza van az övtáskáknak, a közepes és a kis méretű táskák is kelendőek. Legújabb kollekcióm a Budapest táska, amely mögött szintén filozófia húzódik. A repülő ablakán kinézve a távolodó táj gyönyörű foltos egységet alkot, a szárazföld és a vizek rajzolatának éles kontúrja látható. Arra gondoltam, miért ne lehetne ezt a foltot rárakni a táskára. Így került rá Budapest térképének a körvonala a táska mindkét oldalára. Jövőre egy nagy márkabemutatóval készülök, az új táskakollekciómmal és egy meglepetéssel.
A márka teljes választéka webshopunkban: ITT érhető el.