Illéssy Lenke, a szolid vagány
Lepd meg magad most egy izgalmas színű tavaszi softshell kabáttal!
Aszimmetrikus szabás, nagy zsebek, játékos fazon, nagy gallér vagy sálmegoldás jellemzi Illéssy Lenke vízlepergető és szélálló kabátjait. Nagy népszerűségnek örvend a városi kerékpárosok igényeihez igazított, fényvisszaverő csíkokkal ellátott bicikliskabát kollekció csakúgy, mint a vállon, háton vagy kézipoggyászként hordható, de akár babakocsira is szerelhető Timtom táskák.
- Eredetileg nem divattervezőnek készültél, hanem lelkésznek. Honnan jött a meredek pályamódosítás?
- Szüleimnek köszönhetően keresztény közegben nőttem fel. Tizennégy évesen olvastam a Quo Vadist, és egy isteni elhívást éreztem. Céltudatosan készültem a lelkészi hivatásra. Aztán tizenhat évesen az akkor 92 éves dédmamám megtanított a lábbal hajtós varrógépen varrni. Beleszerettem a ruhakészítésbe, a szabás-varrásba, az anyagok megmunkálásába. Öltözéktervezőnek tartom magam. A divatot nem szeretem, mert szeszélyes, mulandó, negyedévente változó, amit nem tud követni az ember. Amikor a MOME textiltervező szakára jártam, másodévesen majdnem otthagytam az egyetemet. Az idősebb egyetemi társaim divatbemutatóin azt láttam, hogy cifet-cafat darabokból terveznek szobrokra vagy vállfákra akasztható kreálmányokat, figyelmen kívül hagyva az emberi testet. Ezzel szemben én arra törekszem, hogy a ruha az önkifejezésen túl funkciójával is szolgálja az embert.
- Honnan jött az ötlet, hogy friss diplomásként kismamaruhák tervezésével indulj el az öltözéktervezői pályán?
- A várandósság állt a legközelebb hozzám. A 2008-as gazdasági válság idején kezdtem el kismamaruhákat tervezni. Korábban rengeteg vetélytárs volt ezen a területen, majd amikor a multicégek behozták a tömegárut, az addig jól működő butikok tönkrementek Budapesten. Lépésről- lépésre haladtam, szakmailag nagyon szép sikereket értem el. Designösztöndíjakat, formatervezési díjakat nyertem a kismamaruháimmal. Aztán váltanom kellett, mert piacilag nem volt jövedelmező a divatnak ez a szűk szegmense. 2009-ben indítottam el a vállalkozásomat. 2011-ben elnyertem az Év Fiatal Vállalkozója díjat egy újítással. Mindig szerettem kabátokat tervezni. Kitaláltam egy online tervezői felületet, ahol az emberek 6 lépésen keresztül megtervezhették a kabátjaikat egy általam felállított rendszerben. A kabátokat akkor kötött gyapjúanyagból gyártattam le. Mára már egy sokkal korszerűbb anyagból, a sportruházathoz kifejlesztett softshell anyagból készítem el.
- Milyen tartalmat rejt az Ille-Olla márkanév?
- Az Ille a nevem (Illéssy Lenke) kezdőbetűiből, az Olla finn szóból ered. Jelentése: „vagyok”. Az egyetem alatt ösztöndíjjal Finnországban tanultam. A finn mentalitás példa a számomra: a praktikum és esztétika vonatkozásában meghatározza a tervezésemet. A céget 2009-ben alapítottam, hét évig az ikertestvéremmel együtt építettük a márkát. Kata tavaly kiszállt a vállalkozásból, gyereket szült, vidékre költözött. Nagyon jól kiegészítettük egymást, ő foglalkozott a brandépítéssel, az értékesítéssel, én pedig a termékfejlesztéssel, a gyártás irányításával. Az idei évtől az unokatestvéremmel visszük tovább a céget. Stílustanácsadással is foglalkozunk a budai stúdiónkban.
- Szolid vagányságnak nevezed a stílusodat. Kik tartoznak az Illa-Olla célközönségéhez?
- A designra érzékenyebb vásárlók fogékonyak termékeimre, akiknek fontos érték az önkifejezés, ugyanúgy, mint a praktikum. Főként a harmincas- negyvenes korosztályból vannak a vevőim, de hatvanéves vásárlók is megkeresnek. A stílusom tényleg a szolid vagányság. Az emberek szeretnének kicsit különbözőek lenni, de nem annyira, hogy kinézzék, vagy ítélkezve megnézzék őket. Az Illa-Olla kabátok, ruhák és hátizsákok több funkcióra vannak tervezve, de a hordhatóság mellett az esztétikai hatás éppúgy fontos. Az emberek szemében a legvonzóbb, ha valakinek homokóra típusú testalkata van (telt keblek, keskeny derék, kerek csípő). De valljuk be, ez igen kevés hölgynek adatik meg. A ruházattal viszont optikailag lehet játszani. Úgy alakítom ki a kabátjaimat, hogy a vonzó, vágyott hatást elérjem, még ha kényelmi bőségeket is rejtek el bizonyos helyeken. A nagy gallér kiemeli az arcot, erősíti a vállat, az aszimmetrikus cipzár vagy gombsor hosszítja és keskenyíti a törzset, a zsebek hangsúlyt adnak a csípővonalnak. A vagányság a formai túlzásokon kívül az erősebb, élénk színek használatában is megnyilvánul a hagyományos fekete, szürke, sötétkék mellett.
- Milyen további céljaid, terveid vannak a márkával?
- Tizenegy év után elérkezett a pillanat, hogy egy kicsit megújuljon a márka. Új logóval és arculattal készülök frissíteni a megjelenést. Szeretnék az online piacszerzésben is megerősödni. Ha majd lehetséges, design vásárokon részt venni itthon és külföldön. Terveink között szerepel a márka nemzetközivé tétele. Azt tűztem ki célul, hogy a színes, esztétikus és praktikus kabátokról legyen a márka ismert. Nyári zivatarkabátok és hozzávaló táskák tervezésén is dolgozom, valamint meleg, minőségi tollkabátok gyártásával is kísérletezem.
- Miért csatlakoztál a Designerwebshophoz?
- Korábban egy másik online webshoppal is próbálkoztam, de ott az akciókra fektették a hangsúlyt, így az együttműködés félbemaradt. A Designerwebshop mellett szól az a plusz érték, amit marketing téren végeznek egy-egy idézettel a termékekről. Többféle tervezőt és stílust képviselnek, ezáltal a márkák egymást erősítik, a kínálatot színesítik. Hálás vagyok, hogy egy minőségi, kreatív közegben lehetek a kabátjaimmal az online térben.
MINDEN ILLE-OLLA TERMÉK EGYBEN: ITT