A művész, aki bíborban született
Geometrikus formák jellemzik az építész, üvegtervező Németh Kitti ’Bíborlabor’ márkanéven ismert, magas minőséget képviselő, üvegből készült gasztro- és ékszerkollekciót, amelyek a Designerwebshop kínálatában is elérhetőek. Legszívesebben öntött üveg eljárással készült tárgyak és építészeti üvegek létrehozásával foglalkozik. A mérnöki precizitás a spontaneitással találkozik a kivitelezés folyamatában, amely állandó kísérletezést jelent számára.
Németh Kitti ékszereit, tálait és evőpálcika tartóit, azaz a teljes Bíborlabor kollekciót megtalálod: ITT
- Pro Architectura- díjas építészként mi vitt az üvegtárgyak, üvegékszerek tervezése felé?
- A hiányérzet és a véletlen. A fejben végzett tervezőmunkát szerettem volna kiegészíteni valamilyen manuális tevékenységgel. Tíz évvel ezelőtt Budapestről egy vidéki házba költöztem, a Velencei-tó környékére. A közel 150 éves házban volt egy asztalosműhely, amit annak idején Cziráky gróf parádés kocsisa üzemeltetett. Később egy keramikus bérelte, de végül én alakítottam üvegesműhellyé. A tanulás egy kétnapos üvegékszerkészítő worskhoppal kezdődött, ahol az alapokat sajátíthattam el. Majd néhány hónap otthoni barkácsolást követően jelentkeztem a Design Terminal Gombold újra! pályázatára, ahol ezer jelentkező közül bekerültem az első ötvenbe. Ez komoly lökést adott ahhoz, hogy komolyabban foglalkozzak üvegékszerek, üvegtárgyak tervezésével.
- Milyen tárggyal vettél részt a Gombold újra! pályázatán?
- Egy matyó ékszerkollekcióval, mivel a pályázat tematikája a magyar hagyományok kortárs átértelmezése volt. Azóta is elég keresett ez a kollekcióm. Később egy magániskolában elvégeztem az üvegműves képzést, valamint több mesterkurzust is üvegtervezők számára.
- Milyen kihívást találsz az újrahasznosított anyagból készült üvegtárgyak készítésében?
- A legkülönlegesebb anyag, amit valaha használtam, egy hagyatékból előkerült sima float üveg volt, amelyen a föld különböző ásvány és vegyi tartalma gyönyörű irizáló réteget hozott létre.
- Hogyan egészíti ki egymást az építészet és az üvegtervezés?
- A két terület abszolút kiegészíti egymást. Mind az építészet, mind az üvegművesség az összerakás művészete. Ha valamilyen építészeti problémát nem tudok megoldani, akkor félreteszem, kimegyek a műhelybe és nekilátok valamilyen üvegtárgy létrehozásának. Húsz éve szabadúszóként dolgozom. Időnként megtalálnak nagyobb projektek, mint a Szépművészeti Múzeum rekonstrukciója, amiért ötödmagammal Pro Architectura díjban részesültem. Jelenleg egy harmincas évekbeli villa rekonstrukciójával foglalkozom Agárdon, ahol a komplex építészeti tervezésen kívül építészeti üvegeket - a kapunyomógombtól az ajtóbetétig - is tervezek és kivitelezek.
- Milyen gondolatiságot, elképzelést fed a Bíborlabor márkanév?
- Az elnevezés lényegében egy szójáték. Különösen építész körökben elterjedt, hogy a tervezők labnak vagy labornak nevezik el a stúdiójukat. A bíbor a kedvenc színem, ráadásul anyukám mindig azt mondta, hogy bíborban születtem. A logóm pedig az üveg kémiai szerkezetét jeleníti meg.
- Előszeretettel használsz zen motívumokat a sushi tálakon, a geometrikus formájú ékszereken. Honnan ered ez a vonzalom a japán, a keleti kultúra irányába?
- Ázsia mindig is kedvelt úti célom volt, háromszor jártam Ladakh-ban, a Himalája észak-indiai régiójában. Két évvel ezelőtt egy gyerekkori élmény nyomán fedeztem fel Japánt. Nagyapámhoz, aki komoly pozíciót töltött be az Eszperantó Szövetségben, nagyon sok külföldi járt, többek között egy japán házaspár a lányukkal. Baráti kapcsolat alakult ki a lánnyal, aki az ELTE magyar szakára járt, manapság az Oszakai Egyetem magyar tanszékét vezeti, egyébként Krasznahorkait, Esterházyt fordít japánra. Harminc év után elmentem hozzá látogatóba, aztán bejártam az országot, nagyon megszerettem a japán kultúrát.
- A letisztult formák mögött a jelentéstartalmat is szeretnéd közvetíteni?
- A kintsugi táljaim filozófiája, mögöttes története, hogy az eltört kerámiaedényeket összeragasztják, erényt kovácsolnak a hibából, a hiba kiemeléséből. Ez adta az ötletet ahhoz, hogy a törés látszatát keltő tálakat tervezzek, de az üveg törékenysége miatt olyan tálakat is megformáztam, amelyek ténylegesen eltörtek. Lényegében az utam feldolgozása elevenedik meg a kintsugi kollekciómban, a számomra fontos helyszínek, utak, vízfolyások, városnegyedek szövete, térképe.
- Úgy tudom, hogy egy neves tokiói étterembe is eljutottak a sushi pálcikatartóid.
- A Sushi Saito a világ legnevesebb sushi étterme, ahová rendkívül nehéz bejutni. Jókuti András gasztroblogger visszajáró vendég, ő keresett meg azzal, hogy ajándékot vinne Saito úrnak. Így került sor arra, hogy készítettem számára két sushi tálat és két hashiokit.
- Mit gondolsz a design szerepéről a hétköznapokban?
- Némileg devalválódott manapság a design fogalma. Minden tárgyat kissé túlterveznek, még a tervezett hibákat is. Ugyanakkor izgalmas időszakot élünk Magyarországon a design terén, nagyon sok feltörekvő márkával, gondolattal lehet találkozni. Másfelől sokan eltűnnek a piacról, mert nem képesek megújulni. Építészként ellene vagyok a gyorsan múló divatnak, a felkapott trendek alapján használt anyagoknak.
Németh Kitti ékszereit, tálait és evőpálcika tartóit, azaz a teljes Bíborlabor kollekciót megtalálod: ITT